Jak wyglądają aparaty szparkowe u roślin? Ile puszku jest w baziach i dlaczego są nazywane kotkami? Jak wygląda ziemniak w środku? Te i wiele innych pytań kryje się w dziecięcych umysłach. Czy choć na chwilę można zmniejszyć się i zanurzyć w miąższu cytryny? Oczywiście, że nie, ale można przeprowadzić obserwacje mikroskopowe.

Uczniowie w ramach innowacji „MALI, WIELCY ODKRYWCY POZNAJĄ ŚWIAT” zamienili klasę biologiczno-chemiczną w jedno wielkie laboratorium. Dzieci poznały i utrwaliły budowę mikroskopu optycznego oraz funkcję jego elementów. Następnie z dokładną precyzją i pod bacznym okiem nauczycieli, po wcześniejszym instruktażu przygotowały preparaty mikroskopowe z najróżniejszych produktów tj. herbata, kawa, ziemniak, miąższ cytryny, pomidora, itp. Szybkie szkolenie dotyczące etapów przeprowadzania obserwacji mikroskopowych i punkt kulminacyjny zajęć, czyli efekt uczniowskiej pracy jakim była obserwacja wykonanych przez siebie preparatów mikroskopowych. Dzieci prowadziły również obserwacje mikroskopowe z wykorzystanie mikroskopu optyczno – cyfrowego bez konieczności wykonywania preparatów mikroskopowych, które mogły podziwiać na monitorze interaktywnym. Budowa rośliny, aparaty szparkowe, „puchate kotki”, skórka jabłka itp. wywołały u dzieci nie lada atrakcję. Obserwacje mikroskopowe przyniosły dużo radości, efektu zaskoczenia i odpowiedziały na postawione wcześniej pytania. Nauka przez zabawę to dobry sposób na kształtowanie, rozwijanie i poszerzanie swojej wiedzy.

Maria Burska
Marlena Rostkowska
Natalia Kobiella