REGULAMIN DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH
1. Cel regulaminu
Celem niniejszego Regulaminu jest w szczególności określenie:
1) naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu w oparciu o przepisy Regulaminu;
2) osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
3) zasad przyjmowania i procedowania dokonanych zgłoszeń wewnętrznych, w tym działań następczych;
4) roli, zakresu zadań i obowiązków uczestników;
5) zasad zachowania poufności tożsamości osób do tego uprawnionych;
6) ochrony uprawnionych osób przed działaniami odwetowymi.
- Zasady zawarte w niniejszym Regulaminie nie naruszają ani nie ograniczają obowiązku dokonania zawiadomienia właściwym organom państwowym zgodnie z ich kompetencjami, zwłaszcza w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa.
- 2. Zakres przedmiotowy zgłoszenia
Przedmiotem zgłoszenia mogą być informacje o naruszeniu prawa, polegające na działaniu lub zaniechaniu niezgodnym z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
- korupcji,
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostany zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; - konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
3. Osoby uprawnione do dokonania zgłoszeń
- Osobami uprawnionymi do dokonania zgłoszenia wewnętrznego, w kontekście związanym z pracą są:
1) pracownik;
2) osoby, z którymi stosunek pracy został rozwiązany;
3) kandydaci do pracy, biorący udział w procesie rekrutacji przed zawarciem umowy;
4) wolontariusze;
5) stażyści;
6) praktykanci;
7) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej.
- Przepisy niniejszego Regulaminu stosuje się odpowiednio również względem osoby pomagającej zgłaszającemu w dokonaniu zgłoszenia wewnętrznego.
- 4. Okoliczności uzasadniające niezastosowanie regulaminu
- Przepisów niniejszego regulaminu nie stosuje się, jeżeli:
1) zgłoszenie wewnętrzne nie zostało dokonane w kontekście związanym z pracą lub osoba działała w złej wierze;
2) informacja o naruszeniu prawa nie dotyczy interesu publicznego lub szerszego grona osób lub gdy dotyczy wyłącznie interesu lub praw zgłaszającego;
3) zostało dokonane przez sprawcę naruszenia prawa, który w związku z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym wywodzi korzystne dla siebie skutki prawne;
- Zgłoszenie anonimowe nie podlega rozpoznaniu w oparciu o przepisy Regulaminu.
- 5. Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i działań następczych
- Podmiotem upoważnionym przez pracodawcę do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych jest:
1) sekretarz szkoły – Iwona Kamińska, adres poczty elektronicznej: sygnalista_sp2@nidzica.pl
- Podmiotem uprawnionym do rozpatrywania zgłoszeń oraz do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie zgłaszającemu informacji zwrotnej jest zespół ds. rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych.
- W skład zespołu ds. rozpatrywania zgłoszeń wchodzą: wicedyrektor – Piotr Kościjańczuk; sekretarz szkoły – Anna Pyracka; nauczyciel – Anna Łukaszewska; kierownik świetlicy – Teresa Żelazna
- W związku z realizowanymi zadaniami w ww. zakresie upoważnione osoby są zobowiązane do traktowania wszystkich zgłoszeń z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu koniecznością kierowania się zasadą bezstronności i obiektywizmu.
- Zespół ds. rozpatrywania zgłoszeń realizuje zadania określone w Regulaminie na podstawie pisemnego upoważnienia pracodawcy, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu.
- Pracownicy wchodzący w skład zespołu ds. rozpatrywania zgłoszeń przejdą szkolenie dotyczące ochrony sygnalistów i złożą na tą okoliczność oświadczenie stanowiące załącznik nr 7 do Regulaminu.
- Pracownicy wchodzący w skład zespołu ds. rozpatrywania zgłoszeń złożą również oświadczenia stanowiące załączniki nr 4 i 5 do Regulaminu.
- 6. Dokonywanie zgłoszeń wewnętrznych oraz zasady ich przyjmowania
- Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonywane:
1) pisemnie pocztą na adres korespondencyjny Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Michała Kajki w Nidzicy ul. Barke 3, 13-100 Nidzica z dopiskiem na kopercie „POUFNE – zgłoszenie”;
2) elektronicznie na adres email wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń: sygnalista_sp2@nidzica.pl
z dopiskiem w tytule „POUFNE – zgłoszenie”;
3) ustnie podczas rozmowy telefonicznej ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń.;
4) ustnie podczas spotkania bezpośredniego ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń.
- Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać w szczególności:
1) dane zgłaszającego, tj. imię i nazwisko, stanowisko, dane kontaktowe (adres korespondencyjny, adres do doręczeń elektronicznych lub adres mailowy);
2) datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia wewnętrznego;
3) dane osoby/osób, które dopuściły się naruszenia prawa w tym imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
4) opis naruszenia prawa oraz data, miejsce i okoliczności zdarzenia;
5) informację, czy zgłaszający wyraża zgodę na ujawnienie swej tożsamości;
6) podpis zgłaszającego za wyjątkiem zgłoszeń wewnętrznych, dokonanych ustnie lub za pomocą bezpośredniego spotkania.
- Zgłaszający może dołączyć do zgłoszenia wewnętrznego dowody na poparcie opisywanego naruszenia prawa, wykaz świadków opisywanego naruszenia prawa.
- Wzór karty zgłoszenia wewnętrznego, stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
- W przypadku zgłoszenia wewnętrznego, dokonanego w trybie:
1) ust. 1 pkt 3 upoważniona osoba sporządza protokół z rozmowy telefonicznej informując zgłaszającego o możliwości jego sprawdzenia, poprawienia i podpisania;
2) ust. 1 pkt 4 upoważniona osoba sporządza protokół ze spotkania umożliwiając zgłaszającemu jego sprawdzenie, poprawienie i podpisanie.
- Zgłoszenia anonimowe, w których nie jest możliwe ustalenie danych sygnalisty, pozostawia się bez rozpoznania i nie stosuje się do nich zasad wynikających z niniejszej procedury.
- 7. Rejestracja zgłoszeń
- Po wpłynięciu zgłoszenia wewnętrznego upoważniona osoba dokonuje rejestracji zgłoszenia i przekazuje zgłoszenie do zespołu ds. rozpatrywania zgłoszeń.
- Zespół dokonuje wstępnej weryfikacji formalnej oraz merytorycznej i w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia potwierdza zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego oraz informuje, czy zgłaszający będzie korzystał z ochrony przed działaniami odwetowymi.
- Obowiązek potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia istnieje pod warunkiem, że zgłaszający podał dane kontaktowe umożliwiające przekazanie potwierdzenia.
- Jeżeli zachodzi konieczność uzyskania dodatkowych informacji związanych z otrzymanym zgłoszeniem wewnętrznym, upoważniona osoba może skontaktować się ze zgłaszającym poprzez wskazane dane kontaktowe na każdym etapie sprawy.
- Zgłoszenie dokonane w oparciu o przepisy Regulaminu podlega rejestracji w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych, za którego prowadzenie odpowiada wyznaczony pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszeń.
- W rejestrze zgłoszeń wewnętrznych gromadzi się w szczególności dane dotyczące:
1) numeru sprawy;
2) przedmiotu naruszenia;
3) dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji osób;
4) adres do kontaktu sygnalisty;
5) daty dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
6) informacji o podjętych działaniach następczych;
7) daty zakończenia sprawy.
- Rejestr zgłoszeń prowadzony jest wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.
- 8. Rozpatrywanie zgłoszeń
- Po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, zespół rozpatruje zgłoszenie wewnętrzne w celu ustalenia zasadności wskazanych okoliczności, podejmuje z zachowaniem należytej staranności przewidziane w Regulaminie działania następcze oraz przekazuje informację zwrotną zgłaszającemu.
- Przekazanie zgłaszającemu informacji zwrotnej należy dokonać nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia, chyba że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
- Informacja zwrotna zawiera w szczególności informacje o planowanych lub podjętych działaniach następczych, stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszeń prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenia prawa.
- Weryfikacja zasadności zgłoszenia wewnętrznego odbywa się w ramach postępowania wyjaśniającego w oparciu o obowiązujące regulacje oraz informacje uzyskane z komórek organizacyjnych, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru zgłoszenia oraz z zastrzeżeniem zasad bezstronności, należytej staranności i poufności tożsamości.
- Na wniosek zespołu ds. rozpatrywania zgłoszeń każdy pracownik jest zobowiązany udzielić potrzebnych informacji lub udostępnić wnioskowane dokumenty, potrzebne do ustalenia wszystkich okoliczności rozpatrywanego zgłoszenia wewnętrznego.
- Każdy pracownik jest zobowiązany do współpracy w zakresie niezbędnym dla prowadzonego postępowania wyjaśniającego, w szczególności do udzielenia potrzebnych informacji oraz stawienia się we wskazanym terminie w celu jego wysłuchania.
- W toku postępowania upoważniona osoba odpowiada za zgromadzenie dokumentów potrzebnych do ustalenia zasadności zgłoszenia wewnętrznego, zaś podejmowane czynności utrwala w formie notatki służbowej.
- Z wysłuchania pracowników wezwanych celem złożenia wyjaśnień sporządza się protokół.
- Osoby uczestniczące w postępowaniu wyjaśniającym, niezależnie od charakteru tego udziału, są zobowiązane do zachowania w poufności wszelkich informacji, o których dowiedzieli się w czasie prowadzonego postępowania. Obowiązek zachowania poufności trwa także po zakończeniu postępowania.
- Po dokonaniu weryfikacji zasadności zgłoszenia wewnętrznego i oceny prawdziwości informacji o naruszeniu prawa wskazanej w jego treści, postępowanie wyjaśniające kończy się sporządzeniem
informacji końcowej:
1) potwierdzającej prawdziwość informacji o naruszeniu prawa;
2) niepotwierdzającej prawdziwości informacji o naruszeniu prawa.
- Informacja końcowa w sprawie zgłoszenia wewnętrznego zawiera w szczególności opis naruszenia prawa, ustalenia poczynione w toku postępowania wyjaśniającego, informację co do zasadności zgłoszenia wewnętrznego, a w przypadku zgłoszeń zasadnych, rekomendacje o stosownych działaniach w stosunku do osoby, której zgłoszenie dotyczyło oraz określa zalecenia mające na celu wyeliminowanie podobnych naruszeń prawa w przyszłości.
- Po zapoznaniu z informacją końcową w sprawie zgłoszenia wewnętrznego pracodawca podejmuje decyzję w zakresie działań mających na celu eliminację stwierdzonych naruszeń prawa i przeciwdziałanie ponownemu ich wystąpieniu, w tym w szczególności działania przewidziane przepisami prawa pracy, zmiany organizacyjne, czynności kontrolne lub zawiadomienie właściwych organów.
- 9. Ochrona danych, zasady zachowania poufności tożsamości oraz postępowanie z dokumentacją
- Dane osobowe zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie wewnętrzne dotyczy podlegają ochronie prawnej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Dane osobowe zgłaszającego oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba, że za wyraźną zgodą zgłaszającego, z zastrzeżeniem sytuacji, w której ujawnienie tożsamości zgłaszającego wymagane jest na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- Zgłaszającego należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie postępowania karnego.
- Dokumentacja zgromadzona w następstwie przyjętego zgłoszenia wewnętrznego:
1) nie może być udostępniana i rozpowszechniana w żaden sposób, poza sytuacjami, gdy obowiązek jej przekazania wynika z przepisów prawa;
2) podlega ochronie przewidzianej dla danych osobowych, co dotyczy wszelkich informacji w niej zawartych, w szczególności rodzących ryzyko ujawnienia tożsamości zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy;
3) w celu uniemożliwienia dostępu osób nieupoważnionych, dokumenty i informatyczne nośniki danych w niej zawarte, są przechowywane w zamkniętej szafie, do której dostęp posiadają jedynie upoważnione osoby;
4) Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia są przechowywane przez okres określony w ustawie.
- 10. Działania odwetowe
- Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie w kontekście związanym z pracą zgłaszającego, któremu przyznana została ochrona w oparciu o przepisy niniejszego Regulaminu,
w tym zabrania się stosowania względem zgłaszającego wszelkich działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich zastosowania. - Zabronione jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie zgłaszającego pozostające w związku z dokonanym zgłoszeniem, w szczególności stosowanie działań odwetowych w zakresie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
- 11. Ochrona osób dokonujących zgłoszenie
- Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie jej dokonywania i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa, bez względu na to, czy w toku postępowania doszło do potwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa.
- Przepis § 10 ust. 2 stosuje się do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli również pozostają w stosunku pracy z pracodawcą zatrudniającym zgłaszającego.
- Potwierdzenie zastosowania względem zgłaszającego działań odwetowych w związku z dokonanym zgłoszeniem stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i może skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności pracowniczej oraz odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- W związku z realizowaną ochroną przed działaniami odwetowymi pracownicy upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń naruszeń monitorują sytuację kadrową zgłaszającego.
- Działania podejmowane w zakresie ochrony osób dokonujących zgłoszenia naruszeń obejmują przede wszystkim:
1) ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
2) odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
3) ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej, zgodnie z obowiązującymi przepisami dyscyplinarnymi.
- Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
- 12. Prawo do zgłoszenia zewnętrznego
- Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do organu publicznego albo Rzecznika Praw Obywatelskich z pominięciem procedury przewidzianej w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych,
w szczególności, gdy:
1) pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej w obowiązującym terminie 7 dni lub
2) zgłaszający ma uzasadnione podstawy sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody lub
3) dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe lub
4) w przypadku zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez pracodawcę z uwagi na okoliczności sprawy np. istnieje możliwość zniszczenia lub ukrycia dowodów lub istnieje możliwość zmowy między pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa.
- Zgłoszenie dokonane do organu publicznego albo Rzecznika Praw Obywatelskich z pominięciem procedury określonej w niniejszym regulaminie nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony ustawowej.
- 13. Dostęp do danych w zgłoszeniu
- Administrator ujawnia dane sygnalisty wyłącznie podmiotom uprawnionym do ich przetwarzania na podstawie przepisów prawa.
- Dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom zewnętrznym wspierającym administratora w zakresie przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, na podstawie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, określającej w szczególności przedmiot, czas trwania powierzenia, charakter i cel przetwarzania, rodzaj danych osobowych, prawa i obowiązki administratora, zgodnie z art. 28 RODO. Administrator zapewnia, że taki podmiot zostanie zweryfikowany w celu ustalenia, czy zapewnia odpowiedni poziom ochrony danych osobowych w odniesieniu do powierzonego zadania (przyjmowanie zgłoszeń sygnalistów).
- Dane osobowe będą udostępniane odrębnym administratorom, tj. właściwym organom,
w przypadku podejmowania działań następczych i prowadzenia postępowań. - Administrator ujawnia dane sygnalisty osobom, których dotyczy zgłoszenie lub osobom trzecim wskazanym w zgłoszeniu, jeżeli sygnalista wyraził zgodę na ujawnienie tożsamości lub jeśli sygnalista nie spełnił wymogów określonych w art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów. Ujawnienie dotyczy wniosku tych osób o dostęp do ich danych osobowych przetwarzanych przez administratora. Zawiadomienie dostarcza się w formie informacji.
- 14. Realizacja praw osób, których dane dotyczą
- Administrator zapewnia realizację praw osób, których dane są przetwarzane w ramach obsługi zgłoszeń sygnalistów, wskazanych w treści klauzuli informacyjnej kierowanej do sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz osoby wskazanej w zgłoszeniu, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Realizacja niektórych praw osób, których dane dotyczą, następuje z ograniczeniami, o których mowa w art. 8 ust. 5 i 6 ustawy o ochronie sygnalistów:
1) administrator nie informuje osób, których dane są przetwarzane na postawie art. 14 RODO (osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz osoby wskazanej w zgłoszeniu) o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie,
2) w ramach realizacji prawa dostępu do danych osobowych administrator nie przekazuje informacji o źródle danych, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie.
- . 15 Postanowienia końcowe
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie w terminie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości.
- Przepisy niniejszego regulaminu podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
- Niniejszy regulamin podlega publikacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
- Załącznikami do niniejszego regulaminu są:
1) Załącznik nr 1 – Wzór formularza zgłaszania naruszeń;
2) Załącznik nr 2 – Wzór rejestru zgłoszeń wewnętrznych;
3) Załącznik nr 3 – Klauzula informacyjna dla osoby zgłaszającej naruszenia prawa,
4) Załącznik nr 4 – Oświadczenie o zachowaniu poufności,
5) Załącznik nr 5 – Oświadczenie o bezstronności,
6) Załącznik nr 6 – Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych,
——————————————————————————————————————-
Załącznik nr 1 WZÓR FORMULARZA ZGŁASZANIA NARUSZEŃ
Załącznik nr 2 WZÓR REJESTRU ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
Załącznik nr 3 Klauzula informacyjna dla osoby zgłaszającej naruszenia prawa
Załącznik nr 4 OŚWIADCZENIE O ZACHOWANIU POUFNOŚCI
Załącznik nr 5 OŚWIADCZENIE O BEZSTRONNOŚCI
Załącznik nr 6 UPOWAŻNIENIE DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH