Uwaga!
- Egzemplarz poniższy przeznaczony jest wyłącznie dla każdego pracownika SP nr 2 w Nidzicy.
- Powielanie go, bądź udostępnianie osobom trzecim jest zabronione.
- W dokumencie podano kilka konkretnych nazwisk. Wynika to z faktu, że w sytuacjach, o których mowa, są one niezbędne dla skutecznego i sprawnego przeprowadzania akcji w chwili zagrożenia placówki. Informowanie o nich osób trzecich jest zabronione i równoznaczne ze złamaniem klauzuli tajności Rady Pedagogicznej.
- Przez termin „dyrekcja” rozumie się dyrektora lub wicedyrektora SP nr 2 w Nidzicy.
- Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem
- N-el (i każdy inny pracownik) będący świadkiem zdarzenia, ustala okoliczności zagrożenia i ocenia wstępnie jego możliwe skutki.
- Izoluje uczniów od źródła zagrożenia, udziela pierwszej pomocy. Nie diagnozuje -wzywa Służbę Zdrowia.
- Zawiadamia dyrekcję szkoły.
- Dyrekcja organizuje ewakuację zgodnie z określonymi przepisami.
- Obecność osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów
- Zwierzę w szkole: izolacja uczniów w klasach (powrót do szkoły z boiska).
- Powiadomienie dyrekcji, która podejmuje dalsze procedury.
- Osoby trzecie zachowujące się niewłaściwie:
- prośba o opuszczenie budynku,
- powiadomienie dyrekcji w wypadku odmowy.
III. Uszkodzenie lub zniszczenie mienia szkolnego
- N-l próbuje powstrzymać sprawców.
- Powiadamia wychowawcę lub pedagoga, którzy:
- dyscyplinują sprawcę ustalają karę i sporządzają notatkę,
- zawiadamiają rodziców sprawcy i przekazują sprawę dyrekcji.
- Kradzież na terenie szkoły
- N-l przeprowadza rozmowę z poszkodowanym.
- Sporządza w obecności świadków notatkę.
- Podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia, ale nie przeszukuje sprawcy.
- Przekazuje informację wychowawcy lub pedagogowi.
- Ci kontynuują wyjaśnianie sprawy (rozmowa z uczniem i rodzicami).
- W uzasadnionym przypadku powiadamiają dyrekcję.
- Szkoła nie odpowiada za przedmioty wartościowe przynoszone przez uczniów.
- Na lekcjach wuefu uczniowie korzystają ze swoich szafek.
- Niebezpieczne narzędzia, przedmioty i substancje w posiadaniu ucznia w szkole
Przedmioty niebezpieczne: scyzoryki, noże, kastety, metalowe sygnety, łańcuchy, szpikulce, kije, lasery, gaz, straszak, pałki gumowe i plastikowe, itd., substancje chemiczne, łatwopalne, wybuchowe i żrące, narkotyki, alkohol, nikotyna, leki psychotropowe (dopalacze).
- N-l nakłania ucznia do zwrotu niebezpiecznego i niedozwolonego przedmiotu i zabezpiecza go (zachowując środki ostrożności), następnie deponuje w sekretariacie, gabinecie pedagoga
lub zabezpiecza pomieszczenie.
- Jeżeli uczeń nie chce oddać w/w, n-l natychmiast powiadamia dyrekcję.
- Wychowawca lub pedagog odbiera przedmiot, przeprowadza rozmowę z uczniem i rodzicami, wyjaśnia przyczyny wniesienia przedmiotu do szkoły, poucza o zagrożeniu, informuje o karze.
- Gdy mowa o substancji psychoaktywnej lub przedmiocie zagrażającym życiu, powiadamia dyrekcję, która wzywa policję.
- Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia (gorączka, dolegliwości bólowe, żołądkowe, duszności, omdlenia, zasłabnięcia)
- N-l lub n-l dyżurny ocenia wstępnie sytuację, zapewnia uczniowi opiekę, udziela pierwszej pomocy, wzywa pielęgniarkę.
- Ta określa stan ucznia, informuje rodziców (w razie potrzeby), ustala dalszą opiekę.
- Pod nieobecność pielęgniarki, n-l powiadamia sekretariat szkoły.
- Do chwili odebrania ucznia (rodzice lub karetka), uczeń pozostaje pod opieką n-la lub osoby wyznaczonej przez dyrekcję.
- W przypadku zagrożenia życia, n-l natychmiast wzywa pogotowie, zawiadamia dyrektora i rodziców.
- Jeżeli uczeń źle się czuje, zgłasza się do pielęgniarki, a następnie do wychowawcy.
- Ucznia odbiera ze szkoły tylko rodzic.
- Przy przewożeniu ucznia do szpitala, towarzyszy mu rodzic, a gdy ten nie może, towarzyszy uczniowi pedagog, wychowawca lub osoba wyznaczona przez dyrekcję.
- N-l lub pielęgniarka sporządza notatkę (data i miejsce zdarzenia, dane ucznia, opis zdarzenia).
VII. Wypadek ucznia podczas zajęć szkolnych, przerwy oraz podczas zajęć pozalekcyjnych
- N-l będący świadkiem niezwłocznie zapewnia opiekę, udziela pierwszej pomocy, wzywa pielęgniarkę albo pogotowie.
- Zawiadamia rodziców i dyrekcję szkoły.
- Rodzic/opiekun powinien natychmiast stawić się w szkole i odebrać ucznia, albo jechać z nim do szpitala.
- Jeżeli nie ma z nim kontaktu, uczniowi towarzyszy pedagog, wychowawca lub pracownik wyznaczony przez dyrekcję.
- N-l informuje pielęgniarkę i sporządza protokół wypadku. W przypadku nieobecności pielęgniarki, n-l sam sporządza protokół (data i godzina, dane ucznia, opis zdarzenia i podjęte działania).
- Jeżeli wypadek miał miejsce skutkiem niesprawności technicznej pomieszczenia lub urządzeń, zabezpiecza się miejsce i wyprowadza uczniów. Dyrekcja dokonuje oględzin, a zespół powypadkowy wykonuje szkic.
- O każdym wypadku dyrekcja bądź upoważniony pracownik zawiadamia rodziców, pracownika BHP, inspektora pracy, organ prowadzący.
- Jeżeli wypadek ma miejsce w godz. wieczornych, n-l sam decyduje o toku postępowania.
- Jeżeli wypadek ma miejsce poza szkołą (wyjście, impreza, wycieczka), wszelkie decyzje podejmuje opiekun.
VIII. Udzielanie uczniom pierwszej pomocy przedlekarskiej
- Główna osoba – pielęgniarka szkolna.
- Pod jej nieobecność: n-le, którzy przeszli kurs pierwszej pomocy, wychowawca, n-l prowadzący zajęcia lub inny pracownik szkoły.
- Jeżeli pomagający nie posiada kwalifikacji medycznych, wykonuje tylko opatrunek zabezpieczający, układa ucznia w odpowiedniej pozycji, wykonuje sztuczne oddychanie, masaż serca – nie dopuszcza do sytuacji zagrożenia życia.
- Tylko po konsultacji z rodzicem lub lekarzem można podać jakikolwiek lek.
- Jeżeli pomocy udziela n-l prowadzący zajęcia, organizuje natychmiast opiekę dla pozostałych uczniów.
- Jeżeli ma miejsce mała skuteczność pomocy, powiadamia się natychmiast dyrekcję szkoły.
- Odpowiedzialność za ucznia przejmują rodzice lub lekarz pogotowia po przybyciu do szkoły.
- Wagary, powtarzające się nieusprawiedliwione nieobecności na lekcjach
Wychowawca:
- Informuje rodziców i ustala przyczynę opuszczania zajęć przez ucznia.
- Jeżeli istnieje problem kontaktu z rodzicami, wzywa ich do szkoły listem poleconym, zachowując kopię.
- Przeprowadza rozmowę z uczniem i rodzicami (konsekwencje nieobecności, formy ukarania ucznia, zobowiązanie rodziców do większej kontroli) i odnotowuje fakt w dzienniku.
- Jeżeli uczeń ma przydzielonego kuratora, powiadamia go o absencji; notatka w dzienniku.
- Gdy nie ma poprawy, wychowawca i pedagog (w porozumieniu z dyrektorem) podejmują dalsze działania wychowawczo – dyscyplinujące przewidziane statutem szkoły.
- Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki/imprezy szkolnej na terenie miasta lub poza nim
- Opiekun/kierownik wycieczki/imprezy ustala okoliczności oddalenia.
- Podejmuje natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia.
- Grupa z innymi opiekunami pozostaje na miejscu.
- Po odnalezieniu ucznia wyjaśnia się okoliczności sytuacji, uświadamia uczniowi konsekwencje, przypomina regulamin, udziela upomnienia.
- Jeżeli uczeń oddalił się świadomie (po przypomnieniu regulaminu) informuje się ucznia o wszczęciu wobec niego statutowych czynności dyscyplinujących.
- Poinformowanie rodziców o zajściu.
- Jeżeli poszukiwania są bezskuteczne, opiekun/kierownik powiadamia policję, dyrektora i rodziców.
- Palenie papierosów (również elektronicznych) na terenie szkoły
- Po zauważeniu palącego ucznia, n-l i każdy pracownik szkoły powiadamia n-la dyżurnego, wychowawcę lub pedagoga.
- Pedagog informuje dyrekcję, a ten powołuje jednorazowo zespół, który zdyscyplinuje ucznia.
- Wychowawca wzywa rodziców ucznia.
- Rozmowa odbywa się w obecności wychowawcy, pedagoga i dyrekcji (zespołu dyscyplinującego w/w)
- Rodzic zobowiązuje się do nadzoru i przestrzegania przez ucznia statutu szkoły.
- Pedagog przeprowadza rozmowę profilaktyczno – ostrzegawczą z uczniem i rodzicami. Proponuje rodzicom pomoc specjalisty.
XII. Uczeń pod wpływem alkoholu bądź środków psychoaktywnych na terenie szkoły
- N-l powiadamia wychowawcę o swoich podejrzeniach.
- Izoluje ucznia od reszty klasy, ale nie pozostawia go samego, np. korzysta z pomocy pielęgniarki.
- Jeżeli sytuacja tego wymaga, wychowawca wzywa lekarza, aby stwierdził stan trzeźwości lub odurzenia i udzielił pomocy medycznej.
- Zawiadamia o fakcie dyrekcję oraz rodziców, wzywając ich natychmiast do szkoły. Jeżeli brak kontaktu, albo rodzice odmawiają przybycia – lekarz (w porozumieniu z dyrekcją) decyduje, co dalej: placówka służby zdrowia czy policja).
- Dyrekcja zawiadamia policję w sytuacji, gdy rodzice odmawiają przybycia do szkoły, a uczeń jest agresywny, zachowuje się gorsząco, zagraża życiu lub zdrowiu innych. Policja przejmuje wtedy opiekę nad uczniem.
- Jeżeli taki przypadek powtórzy się, dyrekcja powiadamia policję, która ustala dalszy tok postępowania.
XIII. Nauczyciel lub inny pracownik znajduje w szkole substancję wyglądającą jak narkotyk
- N-l/pracownik zabezpiecza substancję do czasu przyjazdu policji.
- Próbuje – o ile jest to możliwe – ustalić, do kogo substancja należy.
- Powiadamia dyrekcję, a ta wzywa policję i przekazuje substancję oraz posiadane informacje.
- N-l (świadek) sporządza notatkę służbową.
XIV. Nauczyciel podejrzewa, że uczeń ma przy sobie substancję przypominającą narkotyk
- N-l w obecności świadka (wychowawca, pedagog lub dyrekcja) ma prawo żądać przekazania substancji, pokazania zawartości plecaka lub kieszeni ubrania. Gdy uczeń odmawia, wzywa się policję.
UWAGA! N-l nie ma prawa samodzielnie dokonać przeszukania – to może zrobić tylko policja.
- N-l/ wychowawca wzywa rodziców do szkoły w trybie pilnym.
- Jeżeli uczeń dobrowolne odda substancję, n-l zabezpiecza ją, próbuje ustalić, w jakich okolicznościach uczeń wszedł w jej posiadanie i przekazuje substancję policji.
UWAGA! W myśl przepisów o narkomanii w Polsce, karalne jest:
- posiadanie każdej ilości,
- wprowadzanie w obrót,
- przekazywanie innym,
- ułatwianie i umożliwianie nabycia,
- nakłanianie do zażycia,
- wytwarzanie i przetwarzanie środków odurzających.
Powyższe jest czynem karalnym (ustawa o nieletnich).
Jeżeli czyn karalny popełnił uczeń, który nie ukończył 17-go roku życia, należy zawiadomić policję i sąd rodzinny. Jeżeli sprawca ma ukończone 17 lat – policję lub prokuraturę.
- Zakłócanie toku lekcji przez ucznia
Definicja zakłócania: wszelkie działania uczniów uniemożliwiające normalną realizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych. Obejmuje: wulgarne zachowania wobec kolegów lub n-la, głośne rozmowy, chodzenie po klasie, brak reakcji na polecenia nauczyciela, inne zachowania)
- Jeżeli zachowanie ucznia/uczniów nie pozwala prowadzić zajęć, n-l wykonuje telefon do sekretariatu i organizuje chwilowe zastępstwo.
- Informuje osobiście pedagoga/dyrekcję o istniejącej sytuacji. Odnotowuje fakt w dzienniku lub zeszycie uwag.
- Pedagog jest zobowiązany do udania się do klasy i ustalenia nazwisk uczniów zakłócających pracę.
- Gdy wymaga tego sytuacja, pedagog zabiera ucznia/uczniów do swojego gabinetu lub (w rażących przypadkach) od razu do dyrekcji i wzywa w trybie natychmiastowym rodziców.
- Pedagog podejmuje działania wychowawczo – dyscyplinujące, przeprowadza rozmowę i ustala konsekwencje zachowania.
- Nie wolno zakłócać toku lekcji wychowawcy klasy, w której miało miejsce zajście.
XVI. Akty przemocy i agresji w szkole
Definicja aktów przemocy i agresji:
- groźby i zastraszanie,
- naruszanie godności osobistej,
- ubliżanie,
- wyszydzanie,
- rozpowszechnianie kłamstw słownie lub w internecie,
- obraźliwe napisy,
- ośmieszanie,
- obmawianie,
- manipulacja związkami przyjaźni,
- naruszenie nietykalności cielesnej (uderzenie kopnięcie, popychanie, przewrócenie),
- rozboje i wyłudzenia.
- Procedury, gdy stronami zdarzenia są uczniowie:
- N-l próbuje przerwać incydent, jeżeli jest to niemożliwe, wzywa pomoc.
- Udziela pomocy poszkodowanym.
- Powiadamia pielęgniarkę, która – gdy istnieje potrzeba – wzywa pogotowie.
- N-l izoluje sprawcę (pedagog lub inny nauczyciel)
- Powiadamia dyrekcję i sporządza notatkę służbową.
- Dyrekcja przejmuje pozostały zakres czynności (w braku współpracy ze strony rodziców – powiadamia policję, ustala okoliczności, zabezpiecza ślady w celu przekazania ich policji.
- Procedury, gdy stronami są nauczyciel i uczeń:
- N-l powiadamia pedagoga, oddaje mu pod opiekę sprawcę.
- Powiadamia dyrekcję, a ta informuje rodziców uczestników zajścia.
- Gdy rodzice odmawiają współpracy, dyrekcja powiadamia policję.
- Dyrekcja ustala okoliczności i świadków zdarzenia, zabezpiecza ślady.
- Gdy uczeń ma ukończone 17 lat, wzywana jest od razu policja i zawieszane zostają w/w procedury).
- Procedury, gdy stronami są nauczyciel i rodzic:
- N-l przerywa stan zagrożenia.
- Prosi o obecność n-la – świadka.
- Powiadamia dyrekcję.
- Dyrekcja ustala okoliczności, świadków i powiadamia policję, jeżeli zajście ma charakter drastyczny (np. czynna napaść).
UWAGA: N-l ma prawo do obrony koniecznej.
- Agresywne zachowanie pracownika szkoły wobec ucznia:
- Po uzyskaniu informacji o zdarzeniu (od ucznia/rodzica/pracownika szkoły), dyrekcja niezwłocznie przeprowadza postępowanie wyjaśniające.
- Podejmuje przewidziane prawem czynności wobec pracownika i informuje o tym rodziców ucznia.
- Sporządza notatkę potwierdzoną podpisem rodzica i dołącza ją do dokumentacji.
- Agresywne zachowanie rodziców i innych dorosłych przebywających na terenie szkoły wobec uczniów:
- N-l lub inny pracownik podejmuje próbę przerwania zdarzenia i jego wstępnego rozpoznania.
- Powiadamia dyrekcję o zaistniałej sytuacji.
- Jeżeli dorosły nie zaprzestaje agresywnego zachowania, dyrekcja powiadamia policję.
XVII. Postępowanie wobec ofiar przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie
- Gdy n-l podejrzewa, że uczeń jest ofiarą w/w przemocy, informuje o tym fakcie wychowawcę, a ten pedagoga.
- Wychowawca (w porozumieniu z pedagogiem):
- przeprowadza rozmowę z uczniem,
- prosi pielęgniarkę szkolną o pomoc w dokonaniu wywiadu,
- podejmuje inne – przewidziane prawem – czynności.
- Pedagog w porozumieniu z dyrekcją przeprowadza rozmowę z rodzicami.
- Informuje ich o podejrzeniu stosowania przemocy i niedostatecznej opieki.
- Informuje o konsekwencjach takiego postępowania.
- Wskazuje formy pomocy.
- Pedagog sporządza notatkę z rozmowy. Podpisują ją również rodzice ucznia.
- Gdy podejrzenia się potwierdzą bądź istnieje uzasadniona obawa powyższego, pedagog sporządza notatkę, zawiadamia policję i sąd rodzinny, lub kuratora – gdy rodzina jest już objęta nadzorem.
- W uzasadnionym przypadku pedagog uruchamia procedurę założenia Niebieskiej Karty.
XVIII. Cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunkacyjnych
Sytuacje cyberprzemocy:
- Przemoc werbalna w sieci:
- wulgarne wyzywanie,
- poniżanie,
- nękanie,
- ośmieszanie,
- straszenie,
- szantaż.
- Rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli.
- Publikowanie i rozsyłanie w sieci filmów, zdjęć i informacji ośmieszających oraz kompromitujących.
- Podszywanie się pod kogoś wbrew woli osoby i działanie na jej niekorzyść.
- Ujawnienie przypadku cyberprzemocy:
- zgłosić taki fakt może uczeń, rodzic, inni uczniowie, świadkowie zdarzenia, nauczyciele
- Procedura interwencyjna:
- udzielenie wsparcia ofierze przemocy,
- zabezpieczenie dowodów i ustalenie okoliczności zdarzenia,
- udział nauczyciela informatyki podczas zabezpieczania dowodów i ustalania tożsamości sprawcy,
- wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy,
- praca nad zmianą postawy ucznia.
- Ustalenie okoliczności zdarzenia:
- n-l posiadający wiedzę powiadamia wychowawcę, ten informuje dyrekcję i pedagoga,
- dyrekcja, pedagog i wychowawca dokonują analizy zdarzenia; planują dalsze postępowanie,
- gdy doszło do gróźb karalnych, propozycji seksualnych, publikowania nielegalnych treści, itp., dyrekcja bezwzględnie dokonuje zgłoszenia na policję.
- Procedury reagowania wobec sprawcy przemocy:
- pedagog przeprowadza rozmowę z uczniem – sprawcą przemocy,
- jeżeli udział brała większa grupa uczniów – z każdym z nich rozmawia osobno,
- nie wolno konfrontować sprawcy i ofiary!,
- należy powiadomić rodziców sprawcy i omówić z nimi zachowanie ucznia,
- jeżeli rodzice odmawiają współpracy, a uczeń nie zmienił swojego postępowania, dyrekcja powiadamia sąd rodzinny.
- Środki dyscyplinarne wobec sprawcy przemocy. Podejmując decyzję o udzieleniu kary, bierze się pod uwagę:
- rozmiar i rangę szkody (czy upubliczniono materiał -określa to bowiem rozmiar upokorzenia ofiary przemocy),
- czas trwania prześladowania (długotrwałe bądź incydentalne),
- premedytacja czynu (czy sprawca był świadomy wyrządzanej krzywdy),
- motywację sprawcy (czy to nie odwet na ofierze),
- rodzaj rozpowszechnionego materiału.
- Reagowanie wobec ofiar cyberprzemocy:
- wsparcie psychiczne,
- udzielenie porady w razie pojawiających się kolejnych aktów,
- sprawdzenie (po zakończeniu interwencji), czy uczeń nie jest prześladowany działaniami odwetowymi sprawcy.
- Czynności wobec świadków zgłaszających zajście:
- nie wolno upublicznić udziału świadka w sprawie,
- nie wolno narazić świadka na odwet sprawcy – bezpieczeństwo świadka, niedopuszczalna jest konfrontacja świadka ze sprawcą.
- Dokumentacja zajścia:
- notatkę służbową sporządza pedagog na podstawie rozmów ze sprawcą, poszkodowanym i rodzicami obu stron,
- musi się znaleźć w niej data i miejsce rozmowy, personalia kolejnych jej uczestników, dokładny opis ustalonego przebiegu zdarzeń,
- obecny świadek, np. wychowawca – również podpisuje dokument,
- jeżeli zabezpieczono dowody cyberprzemocy, dołącza się je do dokumentacji.
XIX. Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń multimedialnych na terenie szkoły
- Podczas lekcji – kategoryczny zakaz, telefony muszą być wyłączone.
- Wolno użyć telefonu w nagłym przypadku, po uzgodnieniu tego z n-lem.
- Nagrywanie dźwięku, obrazu jest zabronione.
- Uczeń pilnuje swojego telefonu.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za żaden sprzęt przyniesiony do szkoły.
- Zakaz nagrywania przebiegu lekcji, robienia zdjęć w jej trakcie bez zgody n-la.
- Gdy uczeń nie stosuje się do powyższego, n-l wpisuje uwagę, a po lekcji kieruje ucznia do wychowawcy i pedagoga, którzy podejmują działania dyscyplinująco – wychowawcze
- Policja dokonuje zatrzymania nieletniego sprawcy czynu karalnego przebywającego na terenie szkoły
- Funkcjonariusz okazuje dyrekcji legitymację służbową i podaje powód przybycia.
- Dyrekcja spisuje dane i nr legitymacji celem sporządzenia własnej dokumentacji.
- Policjant informuje o zamiarze zatrzymania ucznia.
- Pedagog lub n-l przyprowadza ucznia do gabinetu dyrekcji, gdzie policjant informuje
o przyczynach przybycia i czynnościach, które nastąpią (np. przesłuchanie, okazanie).
- Dyrekcja informuje telefonicznie rodziców/opiekunów o podjętych działaniach. Gdy brak kontaktu, przesyła informację pisemną.
- Policja informuje rodziców bądź opiekunów prawnych ucznia o wykonanych czynnościach i wzywa ich do szkoły lub komendy celem uczestnictwa.
- Jeżeli rodzice nie mogą uczestniczyć w przesłuchaniu, dyrekcja wyznacza wychowawcę, pedagoga lub n-la.
- Po wykonaniu czynności policjant przekazuje nieletniego rodzicom – za pisemnym potwierdzeniem.
- Gdy w powyższym uczestniczy pracownik szkoły, policja odwozi go do szkoły.
- Jeżeli zatrzymano ucznia w Policyjnej Izbie Dziecka, policja informuje o tym rodziców i pedagoga szkolnego.
- Podczas wszystkich w/w czynności należy zachować dyskrecję i nie nagłaśniać sprawy.
XXI. Zamach samobójczy ucznia
- Działania zapobiegawcze, uprzedzające:
- a) omówienie problemu na forum RP,
- b) upowszechnienie procedur przewidywania zamachów,
- c) monitorowanie stanu psychicznego uczniów, reagowanie na symptomy ostrego i chronicznego stresu, objawy depresji.
- Działania interwencyjne:
- a) ustalenie i potwierdzenie rodzaju zdarzenia,
- b) nie pozostawianie ucznia samego,
- c) usunięcie wszystkiego, co może ułatwić realizację zamiaru,
- d) przeprowadzenie dyskretnie ucznia w bezpieczne i dyskretne miejsce,
- e) zebranie wstępnych informacji o okolicznościach zdarzenia,
- f) wezwanie pomocy (pogotowia, policji, straży pożarnej), jeśli zachodzi taka potrzeba,
- g) dopilnowanie dyskretnego przebiegu interwencji służb,
- h) towarzyszenie uczniowi,
- i) powiadomienie dyrekcji, a ta zawiadamia organ prowadzący i nadzorujący.
- Dokonanie szybkiej oceny zagrożenia (wg poniższego klucza):
- ryzyko umiarkowane (np. uczeń mówi o samobójstwie, nie mówi jak, nie było wcześniejszych prób),
- duże ryzyko (wystąpiły wcześniejsze oznaki, uczeń mówi, jak to zrobi, były próby),
- ekstremalne ryzyko(wystąpiły czynniki przedwypadkowe, uczeń dokonał samookaleczenia, podjął próbę zamachu na siebie lub inne działania zagrażające zdrowiu i życiu:
- zawiadomienie wychowawcy i pedagoga, poinformowanie ich o własnej ocenie sytuacji (ryzyka),
- podjęcie – w razie potrzeby – niezwłocznych działań ratujących życie i zdrowie ucznia,
- wezwanie odpowiednich służb,
- zapewnienie opieki (gdy to możliwe: psychologicznej)
- powiadomienie rodziców przez wychowawcę,
- ustalenie przez dyrekcję priorytetów i strategii działania,
- ochrona ucznia przed zbędnymi czynnikami stresującymi (np. kontakt z osobami trzecimi).
- Działania naprawcze:
- a) dokonanie diagnozy ryzyka ponowienia zamachu (odratowany uczeń ma nadal kłopoty z radzeniem sobie z problemami życiowymi),
- b) bezwzględne skonsultowanie dalszej strategii postępowania z Poradnią Psych. – Pedagogiczną lub placówką opieki zdrowotnej w Nidzicy,
- c) podjęcie prób zmobilizowania rodziny do udzielenia wsparcia uczniowi, zapewnienia mu bezpieczeństwa i wzmocnienia wzajemnych więzi.
Żałoba po śmierci ucznia
- Działania uprzedzające:
- omówienie procedur postępowania na forum RP,
- omówienie tematyki stresu, traumy, żałoby, reakcji typowych dla stresu pourazowego na forum RP.
- Działania interwencyjne:
- poinformowanie nauczycieli i wychowawców,
- przypomnienie zasad dyskusji z uczniami, z uwzględnieniem elementów odreagowania (godziny wychowawcze, inne lekcje),
- poinformowanie uczniów na forum klasy,
- stworzenie możliwości uczestnictwa w ceremonii pogrzebowej.
- Działania naprawcze: ocena potrzeb:
- obserwacja stanu psychicznego uczniów,
- ich reakcji na stres pourazowy,
- możliwość stwierdzenia ostrej lub chronicznej reakcji na minione wydarzenie
- konsultacja (w razie potrzeby) ze specjalistą z Por. Psych. – Pedagog. w Nidzicy,
- ułatwienie uczniowi i rodzicom kontaktu ze specjalistami z placówki wsparcia zewnętrznego istniejących w mieście.
XXII. Konieczność powiadomienia rodziców o śmierci ucznia w trakcie zajęć szkolnych
- Takie powiadomienie musi odbyć się bezpośrednio i spełniać następujące warunki:
- a) przekazanie niezbędnych informacji,
- b) udzielenie pierwszego wsparcia rodzinie,
- c) ochrona godności tragedii,
- d) okazanie szacunku wobec ofiary i rodziny.
- Dokonanie powiadomienia powinno się odbyć w jak najbliższym czasie – natychmiast po ustaleniu tożsamości.
- Przed powiadomieniem konieczne jest zebranie informacji o:
- a) relacjach ofiary z rodzicami/opiekunami (ich stanie zdrowia, np. choroby serca, krążenia, cukrzyca),
- b) reakcja powiadomionych może być nieprzewidywalna, bardzo emocjonalna, łącznie z koniecznością udzielenia pomocy,
- c) warto przygotować wsparcie pogotowia ratunkowego, by mieć możliwość natychmiastowej interwencji lekarza.
- W powiadamianiu muszą uczestniczyć dwie osoby (jedna informuje o tragedii, druga w skupieniu obserwuje powiadamianych, gotowa na udzielenie im pomocy i wsparcia.
- Miejsce powiadomienia powinno być przyjazne powiadamianym.
- Treść powinna być jak najprostsza, z okazaniem wyrazów współczucia, zrozumienia i własnego smutku.
- Należy się przygotować na udzielenie wszystkich informacji na życzenie powiadamianych (potrzeba poznania szczegółów i okoliczności tragedii).
- Przekazywana treść powinna być zwięzła, bez drastycznych szczegółów i niepotrzebnych detali.
- Nie wolno zostawić najbliższych ofiary bez opieki i samych (obecność pedagoga lub wychowawcy/n-la do czasu minięcia pierwszego szoku i pojawienia się członków rodziny.
- Należy podać swoje dane kontaktowe/adres, by móc służyć dalszą pomocą na prośbę rodziców/opiekunów oraz adresy instytucji wsparcia.
- Jeżeli rodzice/opiekunowie są poza Nidzicą, należy zdobyć informacje o ich miejscu pobytu.
- Nie wolno osobom trzecim udzielić jakichkolwiek informacji o tragedii.
- Rodzice/opiekunowie nie mogą dowiedzieć się z mediów bądź od innych – to obowiązek dyrekcji i personelu szkoły.
- Należy powiadomić uczniów (ewentualnych świadków), aby nie rozmawiali o tragedii poza szkołą.
XXIII. Epizod psychotyczny ucznia
Definicja epizodu psychotycznego:
Zaburzenie psychiczne z nagłym początkiem i szybkim przebiegiem, bez objawów ostrzegawczych. W ciągu kilku dni dochodzi do rozwoju objawów psychotycznych (np. zaburzenia postrzegania rzeczywistości, omamy, urojenia. Epizod jest reakcją na silny stres lub nieprzyjemne zdarzenie. Ryzyko jego wystąpienia zwiększają zaburzone relacje z ludźmi, zmienność stanu psychicznego. Wpływ mogą mieć alkohol, narkotyki, dopalacze.
Objawy:
- omamy wzrokowe i słuchowe,
- urojenia,
- zaburzenia myślenia,
- euforia lub lęk,
- nastój depresyjny i chwiejny.
- Działania uprzedzające:
- a) sporządzenie listy symptomów – omówienie ze specjalistą skutecznych metod reagowania,
- b) omówienie procedur na forum RP,
- c) zdobycie informacji, jak skutecznie wezwać pogotowie rat. w chwili zagrożenia zdrowia/życia,
- d) sporządzenie listy teleadresowej nidzickich organizacji i placówek, udzielających pomocy osobom chorym psychicznie.
- Działania interwencyjne:
- a) niepozostawianie ucznia samego,
- b) łagodna i spokojna reakcja n-la,
- c) dyskretne przeprowadzenie ucznia w spokojne miejsce,
- d) zachowanie dyskrecji o zdarzeniu,
- e) zawiadomienie pogotowia (112),
- f) niepodejmowanie analizy diagnostycznej.
- Działania naprawcze:
- a) wychowawca powinien – przed powrotem ucznia po leczeniu – przeprowadzić w klasie pogadankę „czym jest choroba psychiczna” – o ile fakt choroby jest ogólnie znany,
- b) powyższe może zrobić tylko za zgodą ucznia,
- c) konsultacja z lekarzem leczącym – o ile zechce udzielić porady o metodach postępowania z uczniem,
- d) udzielenie elementarnego wsparcia rodzicom, wskazanie im form pomocy dostępnych w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Nidzicy.
XXIV. Incydent bombowy
- Symptomy zagrożenia – cechą terroryzmu jest brak jakichkolwiek znaków ostrzegawczych.
- Uwagi wymagają:
- rzucające się w oczy nietypowe zachowania osób, pozostawione bez opieki teczki, paczki, itp.
- osoby wyglądające na obcokrajowców,
- osoby ubrane nietypowo w stosunku do pory roku,
- samochody i furgonetki parkujące w nietypowych miejscach (np. podczas imprez i uroczystości,
- należy pamiętać, że terrorysta nie zawsze czymkolwiek się wyróżnia,
- powiadomienie o swoich spostrzeżeniach dyrekcji, a ta informuje policję.
- Uwagi (poniższe należy zapamiętać):
- którędy ewakuuje się budynek w pośpiechu; wiedza o wyjściach ewakuacyjnych,
- zwrócenie uwagi na ciężkie lub tłukące się przedmioty, zapamiętanie elementów najbliższego otoczenia,
- nieprzyjmowanie od obcych żadnych pakunków, niepozostawianie bagażu bez opieki,
- osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku lub ujawniła przedmiot, co do którego istnieje podejrzenie o zagrożeniu, powinna zgłosić ten fakt natychmiast dyrekcji,
- nie wolno takiej informacji przekazać nikomu innemu – utrudni to ewakuację z terenu zagrożonego.
Policja powinna otrzymać następujące informacje:
- rodzaj zagrożenia,
- źródło informacji o zagrożeniu,
- treść rozmowy z osobą informującą o podłożeniu ładunku,
- telefon, na który przekazano informację o zagrożeniu,
- dokładny czas jej przyjęcia, adres, telefon i nazwisko osoby zgłaszającej zaistniały fakt,
- opis i wygląd ujawnionego przedmiotu,
- powinno się uzyskać od policji potwierdzenie zgłoszenia.
- Ogłoszenie alarmu – procedury postępowania:
- do przybycia policji, akcją kieruje dyrekcja, a w razie ich nieobecności – kierownik sekcji zmiany referatu (p. Janina Brzozowska) należy natychmiast wezwać służby pomocnicze:
– pogotowie ratunkowe,
– straż pożarną,
– pogotowie gazowe,
– pogotowie wodnokanalizacyjne,
– pogotowie energetyczne,
- policja – natychmiast po przybyciu – przejmuje dowodzenie akcją,
- polecenia policjantów muszą być natychmiast wykonywane,
- jeżeli brak jest informacji o miejscu podłożenia ładunku, każdy użytkownik pomieszczenia służbowego sprawdza swoje miejsce pracy i jego bezpośrednie otoczenie – pod kątem obecności przedmiotów nieznanego pochodzenia,
- pomieszczenia ogólnodostępne (korytarze, klatki schodowe, toalety) oraz najbliższe otoczenie zewnętrzne obiektu sprawdzane i przeszukiwane jest przez przez (z ramienia dyrekcji) wicedyrektora oraz pracownika Jana Fahla – odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w szkole,
- podejrzanych przedmiotów nie wolno dotykać!
- ich lokalizacji natychmiast powiadamia się osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo,
- po ogłoszeniu ewakuacji należy zachować spokój i opanowanie – wtedy zagrożony rejon opuszczony zostanie sprawnie i bezpiecznie,
- identyfikacja i rozpoznanie zlokalizowanego ładunku wybuchowego, jego neutralizacja pozostaje tylko i wyłącznie w gestii wyspecjalizowanych i uprawnionych jednostek oraz komórek organizacyjnych policji.
- Zachowanie po otrzymaniu informacji o podłożeniu (lub groźbie podłożenia) ładunku:
- bezwzględne stosowanie się do poleceń policji,
- natychmiastowe oddalenie się z miejsca zagrożonego wybuchem (bez zadawania zbędnych pytań),
- poinformowanie jak największego grona osób będących w strefie zagrożonej lub kierujących się w tym kierunku,
- po ogłoszeniu alarmu i zarządzeniu ewakuacji należy natychmiast udać się do wyjścia – zgodnie ze wskazaniami administratora budynku (dyrekcji) lub osób upoważnionych,
- w przypadku włączenia parkingów szkolnych w strefę zagrożenia, nie należy ratować własnego samochodu – należy ratować swoje życie.