W dniach 11.10 – 29.10.2012r. uczniowie klasy V b uczestniczyli w terapii metodą Tomatisa –etap pierwszy. Podczas tych zajęć trenowana była ich uwaga słuchowa przy pomocy urządzenia zwanego „elektronicznym uchem”. Innymi słowy chłopcy słuchali odpowiednio przetworzonych utworów muzycznych, głównie autorstwa Mozarta , za pomocą specjalnych słuchawek. Codzienne zajęcia były dla nich okazją spędzenia czasu w ulubiony sposób, np. malowanie, rysowanie, układanie puzzli, gra w gry planszowe, czy logiczne. Nasi uczniowie najczęściej wybierali grę w szachy , układanie puzzli oraz konstruowanie z klocków Lego.
Kolejny etap terapii zaplanowany jest na grudzień
Ewa Kujawska
W naszej szkole od wielu lat działa gabinet terapii logopedycznej. Panie Ewa Kujawska i Janina Lewandowska pracują nad „skorygowaniem wad wymowy u dzieci, opanowaniem techniki mówienia, zwiększeniem szansy na sukces szkolny oraz uniknięciem wielu niepotrzebnych stresów.” Usprawniają także narządy mowy, oddech oraz słuch fonemowy. Doskonalą również inne umiejętności , które uczniowie zdobywają podczas lekcji – czytanie, pisanie, motorykę dużą , małą, ćwiczenia koncentracji uwagi, pamięci wzrokowej, słuchowej i inne. Na zajęcia logopedyczne przychodzą dzieci i młodzież indywidualnie lub grupowo w przedziale wiekowym od 4 latków do siódmej klasy.
Od marca 2021 roku gabinet działa w nowej, ulepszonej odsłonie. Został przeniesiony do pomieszczenia po byłym pokoju nauczycielskim. Wnętrze jest przestronne, słoneczne, kolorowe i przytulne. Dzieci bardzo chętnie w nim przebywają, ćwiczą i bawią się. Ogromny wybór gier, układanek, puzzli, kart pracy i innych pomocy w tym multimedialnych programów logopedycznych pomaga dostosować zadania do wieku, możliwości percepcyjnych dziecka i jego dysfunkcji. Uczniowie uczęszczający na zajęcia gromadzą w zeszytach lub teczkach materiały ćwiczeniowe, dzięki czemu mogą doskonalić i utrwalać w domu przerobiony materiał.
Systematyczny udział w zajęciach, cierpliwie i wytrwale prowadzone ćwiczenia, a także współpraca rodziców z logopedą owocują oczekiwanym efektem – prawidłową mową.
Drodzy Rodzice!
– Jeżeli Wasze dziecko ma kłopoty logopedyczne, pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia w gabinecie logopedycznym. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana będzie na porażkę.
– Wystarczy chęć i 10minut dziennie.
– Czas ustawiania aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 roku życia i w tym okresie korygowanie wad wymowy jest najszybsze. Później w terapię logopedyczną trzeba włożyć dużo wysiłku.
– Pierwsze lata życia są najistotniejsze dla późniejszych okresów. Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
– Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego późniejsze powodzenia w szkole i w życiu dorosłym.
– Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą. Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim.
– Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
– Bądźcie czujni na wymowę dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
– Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
– Ćwiczyć można wszędzie i przy każdej okazji, np.: w domu, samochodzie, na spacerze.
– Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.