„Być jak Ignacy. Technika Wody” – ogólnopolski projekt edukacyjny

Podczas realizacji trzeciego tematu projektu koło naukowe „Wybuchowe pierwiasteczki” zdobyło wiedzę na temat zjawisk związanych z ruchem wody i innych cieczy, utrwaliło wiadomości dotyczących związku zjawisk naturalnych ze środowiskiem oraz poznało prawa rządzące zachowaniem wody i ciał w niej zanurzonych. Pracując metodą projektu uczniowie zaplanowali i przeprowadzili eksperyment ilustrujący tworzenie wiru, potrafili zaobserwować i zapisać wyniki doświadczenia, formułować wnioski, umieli pracować w grupie, dzieląc się rolami podczas wykonywania eksperymentów oraz omówić ich wyniki. Rozwijali umiejętność obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych.
Na początek podczas doświadczenia uczniowie sprawdzili czym jest, jak powstaje i gdzie występuje wodny wir. Przeprowadzili również eksperyment, który w wizualny sposób pokazał, że powietrze odgrywa kluczową rolę w procesie wypływu wody z butelki. Aby woda mogła się wylać z odwróconej butelki, musi się wyrównać ciśnienie wewnątrz butelki z ciśnieniem atmosferycznym. Doskonałym przykładem, jak ruch w cieczy może prowadzić do powstawania wirów oraz jak różne czynniki, takie jak lepkość i gęstość, wpływają na zachowanie cieczy w ruchu ukazuje doświadczenie z mlekiem i barwnikami wykonane przez Wybuchowe pierwiasteczki. Na koniec uczniowie poznali się za zasadami bezpieczeństwa oraz postępowania w sytuacji wpadnięcia do wiru wodnego.
Ewaluacją zajęć była praca metodą aktywizującą technika niedokończonych zdań, którą przedstawiliśmy ustnie.
Nauka przez zabawę i doświadczenia to dobry sposób na zdobywanie wiedzy. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.
„Wybuchowe pierwiasteczki” oraz Maria Burska i Marlena Rostkowska