Po długim czasie tj. po 3 latach wspólna praca w ramach projektu ‘Folklorica’ realizowanego w ramach programu ERASMUS+ pomiędzy krajami partnerskimi tj. Turcją, Rumunią, Hiszpanią, Cyprem, Litwą i Polską dobiega końca. Obecnie jest czas na wspomnienia, podsumowania i wymianę produktów końcowych wypracowanych wspólnie z partnerami. Jakie wspomnienia pozostały po bieżącym 2021/2022 roku szkolnym?
Oprócz pracy nad realizacją poszczególnych zadań projektowych tu, w kraju, w bieżącym roku szkolnym odbyły się cztery mobilności zagraniczne: do Turcji, na Wyspy Kanaryjskie, na Cypr i na Litwę. Każdy kraj zapoznał wszystkich uczestników ze swoim dziedzictwem kulturowym. Poznaliśmy zarówno kulturę jak i tradycyjną kuchnię każdego kraju, muzykę ludową, ludowe tańce i stroje oraz tradycyjne gry.
Każdy kraj goszczący prezentował swoją historię i tradycje poprzez wizyty w muzeach i innych ciekawych miejscach, na spotkaniach z seniorami prezentujących swoje wyroby rękodzielnicze a także w formie warsztatów dla młodzieży i nauczycieli.
Podczas wizyty w Turcji wszyscy uczestnicy mobilności dowiedzieli się co to jest Ebru, jak produkuje się baklawę, wspięli się na Górę Nemrut czy też wzięli udział w wycieczce łodzią po Eufracie.
Na Wyspach Kanaryjskich uczestnicy poznali architekturę i historię Starego Miasta Las Palmas, odwiedzili Tejedę – wieś uważaną za jedną z najpiękniejszych wsi Hiszpanii na obszarze górskim wpisanym na listę dziedzictwa kulturowego świata UNESCO oraz Maspalomas Las Dunas de Maspalomas, wydmy piaskowe chronione jako rezerwat przyrody i muzeum Cueva Pintada w Gáldar.
Na Cyprze, w domu sztuki ‘The Place’ uczniowie i nauczyciele podziwiali cypryjskie rękodzieło (koronki i hafty), wzięli udział w warsztatach ceramiki i mozaiki, w Skarinou na Ktima Georgiadi i Farmie Golden Donkeys nauczyli się pieczenia tradycyjnego chleba „koulouria” oraz wytwarzania domowej roboty sera – halloumi, a także odwiedzili miejsce, w którym urodziła się Afrodyta – Afrodyte’s Rock.
Wizyta na Litwie umożliwiła poznanie Kowna, Trakai – średniowiecznego miasteczka, kompleksu historycznego Kopca Voruta, Rumšišk ės – Plenerowego Muzeum Litwy; wypiekanie chleba tradycyjnym sposobem, pieczenie pierogów (kibinis) według tradycyjnej receptury i sękacza (šakotis)– tradycyjnego litewskiego kołacza.
Wszyscy uczestnicy opuszczali kraje goszczące z dużym bagażem wiedzy o danym kraju i jego mieszkańcach.
Projekt można podsumować krótko, jako interesujący zarówno dla młodzieży jak i nauczycieli, rozwijający zarówno umiejętności językowe jak i informatyczne oraz horyzonty poznawcze. Praca w takim międzynarodowym zespole była zarówno nauką jak i przyjemnością. Produktami końcowymi tej współpracy są:
- międzynarodowa książka kucharska z tradycyjnymi potrawami krajów partnerskich przygotowana przez uczniów z Polski
- nagrania video tańców ludowych z każdego kraju partnerskiego zebrane i przygotowane przez partnera z Rumunii
- zbiór legend oraz encyklopedia zdrowia z recepturami naszych babć na różne dolegliwości opracowana przez partnera z Litwy
- zbiór przysłów i wiedzy ludowej z krajów partnerskich przygotowane przez partnerów z Hiszpanii
- prezentacja wystawy sztuki z legendami z krajów partnerskich przygotowane przez cypryjskich partnerów
- biuletyny z działaniami lokalnymi wszystkich partnerów oraz dzienniczek ze wspomnieniami i wrażeniami uczniów po każdej mobilności wydane przez partnera z Turcji
Powyższe produkty końcowe to nie tylko wspaniała pamiątka owocnej i niezapomnianej współpracy ale również źródło wiedzy do wykorzystania na zajęciach szkolnych i doskonalenia języka angielskiego.
Nadszedł czas na następny projekt.
Iwona Nasiadka